Column uit Route 2 - 2017

Frans Zuiderhoek over verkeer als verkering.

Verkeer is net als verkering. Je moet een beetje van elkaar houden anders werkt het niet! Politiewoordvoerder Frans Zuiderhoek heeft wel iets over verkeer en verkering te zeggen:

“Ik vergelijk het verkeer altijd met verkering. Je houdt verkering alleen gaande als het van beide kanten komt. Dat geldt ook voor het verkeer. Als dat niet het geval is dan kan het mis gaan en vooral in het verkeer kan dat grote consequenties hebben.

Vooral met de drukte van de vakantieperiode voor de deur. De caravans en campers worden massaal van stal gehaald en dat zorgt voor drukte op de weg. Als rijden je beroep is dan moet je in die periode extra goed je oren en ogen open houden. Het kan als beroepschauffeur lastig zijn om de weg te delen met consumenten die voor hun plezier de weg op gaan want als je vakantie hebt dan hoeft het allemaal niet zo snel.

De verruiming van de snelheidslimiet voor een auto met caravan of vouwwagen draagt daar ook niet altijd aan bij. Vroeger mochten weggebruikers met caravans of vouwwagens 80 kilometer per uur op de Nederlandse snelweg maar sinds een paar jaar is dat 90 kilometer geworden. Goed nieuws voor vrachtwagenchauffeurs. Maar de maximumsnelheid is natuurlijk geen verplichte snelheid dus niet iedereen houdt zich aan die 90 kilometer per uur. Simpelweg omdat ze het niet gewend zijn of omdat harder rijden meer brandstofverbruik betekent.

Uit ervaring weet ik dat er niets vervelender is dan achter een langzame auto te moeten blijven rijden. Inhalen kan of mag niet overal. In zulke gevallen kan het soms beter zijn om eerder van je rust te genieten om maar geen verkeersovertredingen te maken. In het verkeer (en in elke verkering) ontstaat wel eens wrijving. Dan komt samenspel om de hoek kijken. De caravanrijder kan, er als er veel verkeer achter hem rijdt, even de weg verlaten. Ik heb zelf op vakantie ook wel eens de auto op zo’n uitwijkstrook geparkeerd omdat ik zag dat er een hele slingers auto’s achter me reed. Het voelt niet plezierig om constant met een paar vrachtwagens achter je te rijden en de andere weggebruikers zijn je dankbaar omdat ze kunnen doorrijden. De andere optie is dat beroepschauffeurs in zo’n situatie hun pauze vervroegen. Dan kan de caravanrijder rustig door rijden en heb jij er later geen last meer van.”