Veilige toekomst (Route 1 2015)

Frans Zuiderhoek, woordvoerder van de politie, vertelt wat hij vindt van de huidige veiligheidssystemen en waar het volgens hem naartoe gaat.

Ik ben er een groot voorstander van dat de techniek ons een handje helpt om het verkeer veiliger te maken. Zeker als je bedenkt dat diezelfde techniek er ook voor heeft gezorgd dat we steeds meer prikkels binnenkrijgen, bijvoorbeeld door routeplanning via onze mobieltjes of schermpjes in de truck. Autorijden is mensenwerk, en mensen maken wel eens een foutje. Dat foutje heeft alleen vaak wat minder grote impact op een fiets dan op een truck, simpelweg vanwege de afmetingen en de massa van de wagen.

Extra Hulp 

Als vrachtwagenchauffeur kun je dan wel wat extra hulp gebruiken, bijvoorbeeld door systemen die automatisch afstand houden, signalen geven als de truck uit de koers raakt of zelfs remmen als de chauffeur niet tijdig reageert bij langzaam rijdend of stilstaand verkeer. Dat laatste zorgt er nu al met enige regelmaat voor dat schade en leed wordt beperkt, omdat de radar van de truck wel ziet wat een chauffeur door dichte mist bijvoorbeeld niet kan zien. Maar dit is niet waar het stopt. Ik weet zeker dat er een tijd komt dat we niet zelf meer achter het stuur zitten. Hoe lang bestaat de auto al? 125 jaar?

Volgende stap

De volgende stap zit eraan te komen. Dan tik je de postcode van je bestemming in, druk je op de startknop en ga je achterin de krant lezen. Ik kan me zo voorstellen dat het voorzichtig begint, bijvoorbeeld op een eenvoudige traject als Amsterdam–Eindhoven. De chauffeur rijdt de snelweg op, en daar neemt de truck het over. He voordeel is niet alleen een verhoogde veiligheid, maar ook een betere benutting van de weg omdat weggebruikers dichter op elkaar kunnen rijden. Bovendien is er minder uitstoot omdat bijvoorbeeld trucks meer in konvooi kunnen rijden en omdat ze minder hoeven te remmen en op te trekken. En mocht er toch iets misgaan, dan zijn de systemen uitgerust met allerlei veiligheidsmodules die de wagen afremmen of een signaal geven dat de chauffeur het stuur weer moet overnemen.

Het mag allemaal nog heel futuristisch klinken, maar als het mensenlevens kan redden is het een mooie ontwikkeling!