Over afstand houden; tellen of naar strepen kijken (Route 3 2015)

In de vorige ROUTE schreef ik hoe ontwikkelingen op het gebied van veiligheid, als ze levens redden, op den duur gemeengoed en zelfs verplicht worden. Zo was dat in het verleden bijvoorbeeld met de autogordel en met ABS. Met nieuwere systemen houden trucks bijvoorbeeld automatisch afstand tot de voorligger. Geen overbodige luxe, want ik zie regelmatig verkeersdeelnemers die volgens mij niet doorhebben hoe snel je op je voorligger zit als er wat mis gaat. Want lang niet iedereen heeft al een Actros met zo’n systeem erop. Laatst nog. Het was een prachtige middag. We namen afscheid van een gewaardeerde collega en om hem een mooie dag te geven gingen we samen op pad met de oude politie-Porsche, een oldtimer uit 1977! Nu was ik vooral aan het genieten, maar bepaalde situaties vallen me toch op en vanwege het open dak kon ik er mooi een paar plaatjes van schieten om bij dit artikel te zetten.

Twee-seconden-regel

De meeste mensen kennen de twee secondenregel wel. Als je twee seconden afstand houdt zit je veilig. Een andere manier om dat scherp te houden is met de afstand op je voorligger. Op de ene foto zie je de trucks op iets meer dan 15 meter afstand van elkaar. Dat kun je zien aan de strepen: een streep is drie meter, het zwarte vlak ertussen is negen meter. Met 80 km/u leg je 22 meter per seconde af. Vijftien meter afstand is dus nog geen seconde; veel te kort op de voorligger. Op de andere foto zie je een mooie afstand: ruim vier strepen. Hetzelfde rekensommetje leert je dat er ruim 48 meter tussen de trucks zit. Nu hoef je dat rekensommetje niet persé te onthouden: als vrachtwagenchauffeurs vier strepen aanhouden, dan zijn we als politie ruim tevreden en heb je als chauffeur voor jezelf een veiligheidsmarge ingebouwd om gezond weer thuis te komen. En dat deden wij ook die middag. Oké, ik kon het niet laten om even deze foto’s te nemen, maar daarnaast hebben we toch vooral genoten om nog één keertje met die prachtige oldtimer onderweg te zijn.