Van gordel naar Active Brake Assist (Route 2 2015)

Frans Zuiderhoek, woordvoerder van de politie, over innovaties op het gebied van veiligheid in het verkeer.

In de vorige ROUTE beschreef ik hoe alle innovaties op trucks die de veiligheid verbeteren wat mij betreft een stap voorwaarts zijn. Laatst raakte er een truck in de vangrail en viel er een lantarenpaal op de andere weghelft. Er is mij verteld dat een transportbedrijf na zo’n ongeval wel vijf jaar nodig heeft voordat het over de schade heen is. En dan hebben we het alleen nog maar over de economische schade! Nee, dan ben ik voor nieuwe, slimme oplossingen om steeds meer ongevallen te voorkomen. En we zijn aardig op weg, want waar er in de jaren ‘70 nog zo’n drieduizend verkeerslachtoffers per jaar te betreuren waren, zakken we nu richting de vijfhonderd. Nog steeds vijfhonderd te veel wat mij betreft.

Autogordel

Nu kunnen nieuwe oplossingen op het moment dat ze voor het eerst worden geïntroduceerd wat vreemd overkomen en is het maar de vraag of zo ooit gemeengoed worden. Maar laten we niet vergeten dat uitvindingen uit het verleden ook zo’n effect hadden. Uitvindingen waar fabrikanten zelf mee kwamen, en die vervolgens, vaak jaren later, zelfs verplicht werden gesteld. Wat ik bedoel? Nou, het waren de autofabrikanten zelf die kwamen met de autogordel. Om precies te zijn Ford, in 1956. In 1959 volgde Volvo met de driepuntsgordel en in 1971 maakte Mercedes-Benz het af door gordelspanners te introduceren om de gordel strak te houden bij een aanrijding. Vanaf 1956 werd het belang van een gordel stapje voor stapje gemeengoed. En toen volgde de wetgeving. In 1976 werd het dragen van een gordel verplicht. Dit is dan een voorbeeld van een passief veiligheidssysteem, met andere woorden, een systeem dat de schade beperkt bij een ongeval. De actieve veiligheidssystemen, zoals Active Brake Assist 3 van Mercedes-Benz, voorkomt zelfs ongevallen.

ABS 

Zijn daar ook voorbeelden van uit het verleden? Nou, ABS bijvoorbeeld. Al in 1929 werd het eerste ABS-systeem ontwikkeld door Gabriel Voisin voor gebruik op vliegtuigen. Vanaf die tijd maakte het systeem een flinke ontwikkeling door. En op een gegeven moment werd het zo overduidelijk dat dit systeem levens redt, dat de regelgeving volgde. Hier duurde het wat langer, want pas In 2007 werd het systeem verplicht op alle nieuw gekochte auto’s in de EU. Sinds 1929 is het systeem uiteraard ver doorontwikkeld: sensoren nemen waar wanneer een wiel dreigt te blokkeren en ABS neemt vervolgens kort wat remkracht weg om dat te voorkomen. En dat zonder enige tussenkomst van de chauffeur. Heel geavanceerd, maar al jaren de normaalste zaak van de wereld. Ik ken in ieder geval niemand die nog zonder zou willen.