Surveillance op z’n Frans (Column Verkeersknooppunt #209)

Of ik een keer mee wilde met een SIV van de LE? Oftewel een Snel Interventie Voertuig van de Landelijke Eenheid.

Het is bijna zo’n 25 jaar geleden dat de politie nog de baas was op de autosnelweg met de Porsches 911 en daarna was het een beetje ‘aanmodderen’ met een Mercedes 190E en een Volvo V70. De T6 kwam nog een beetje in de buurt, maar deze Audi 3.0 TDI quattro S-tronic met een topsnelheid van 250 km/uur doen weer oude tijden herleven. Ik hoefde er dan ook niet lang over na te denken om deze uitnodiging te aanvaarden.

Weg vrijmaken

De start vanaf Ouder Amstel, na een briefing middels een videoconferentie, was passend voor deze tijd. Op meerdere locaties in Noord Holland konden de collega’s kennis nemen van wat ze die dag in hun surveillance aan konden treffen. De ochtendspits verliep als vanouds, met de nodige aanrijdingen en daardoor vele files in en rond Amsterdam. Het bleef allemaal bij materiele schade, zodat de Weginspecteur van Rijkswaterstaat de zaak kon oplossen en wij onze weg vervolgen. Knoopten wij vroeger de beschadigde auto’s aan elkaar en reden daarmee naar de eerstvolgende afrit; dat is in deze moderne tijd ondenkbaar volgens mijn gastheer Chris. Incident Management is in het leven geroepen om de betrokken auto’s verantwoord weg te slepen. Was de weg in ‘mijn tijd’ met 5 minuten weer vrij, vandaag kostte dat zeker 50 minuten en liep de hele ringweg rond Amsterdam vast.

Geen hand schudden

Even verderop stond op de vluchtstrook een taxichauffeur tegen de vangrail aan te plassen. Met behulp van het intikken van het kenteken konden we alvast wat gegevens over het betreffende voertuig verzamelen en deze meenemen naar een veilige stopplaats op Schiphol. Nadat ik mij voorstelde wilde de taxichauffeur mij een hand geven. Hij had ‘m daar zojuist mee vast gehad en ik bedankte deze keer voor de eer. De klanten die de taxichauffeur vervoerde wilden eigenlijk al uitstappen om verder te lopen naar de aankomsthal, maar dat was nog wel even lopen. Met het MEOS-systeem (Mobiel Effectiever Op Straat) op de telefoon was de bon echter zo uitgeschreven en kon het echtpaar blijven zitten.

500 euro aftikken

Op de A2 richting Utrecht spiegelde een bestuurder van een bestelbus niet en stuurde naar de rijstrook waar wij reden. Bestelbusjes zijn sowieso interessant voor het vervoer van allerlei artikelen en soms ook gestolen goederen en/of verdovende middelen. Dus altijd een controle waard en ook een reden om de bestuurder aan de kant te zetten voor zijn onoplettende rijgedrag. Achter het stuur zat een Engelsman die zijn kost verdiende met vloeren leggen. In het verleden probeerde hij op een andere manier geld te verdienen,waardoor hij nog twee vonnissen voor onder andere diefstal open had staan. De Brit was ook tot de conclusie gekomen dat misdaad niet loonde en ging, ondanks dat hij nog in hoger beroep kon gaan, de bijna 500 euro snel betalen.

Suivre Police

Vlak voor Driebergen reed er een Twingo met Frans kenteken. Tegenwoordig in het kat en muis spel met de criminelen, worden er in bepaalde auto’s verborgen ruimtes aangebracht om spullen die het daglicht niet kunnen verdragen toch te kunnen vervoeren. Denk daarbij aan drugs, geld en wapens. Zo’n Twingootje is zo’n auto waar die verborgen ruimte eenvoudig aangebracht kan worden. Aangezien we mogelijk met een Franse bestuurder te maken hadden, is de tekst achter op de politieauto “Suivre Police’ een uitkomst. Het ‘volgen politie’ kan dan ook in meerdere vertalingen worden getoond. Weer mooi meegenomen door onze moderne techniek. Het volgen en de staandehouding verliep dan ook zonder problemen en we konden op het terrein van de LandelijkeEenheid deze auto aan een inspectie onderwerpen: Deze Twingo verkeerde nog volledig in originele staat.

Drugstransport

De lunch in Driebergen was vanouds, maar weinig bekenden. Tijdens de lunch kregen we een telefoontje van de meldkamer of we uit wilde kijken naar een opvallende combinatie van een grote Amerikaan met daarachter een aanhangwagen met afgedekte motorboot. De eigenaar was een bekende die vermoedelijk op zee drugs had opgehaald en onderweg was naar het noorden van het land. Helaas troffen we deze bestuurder op de A27 niet meer aan.

Baas van de snelweg

Opvallend is het gebruik van de techniek om de selectie zo gericht mogelijk te kunnen maken. Je hoeft het nu eigenlijk niet meer van toevalstreffers te hebben. Echter, de auto van de Brit stond niet in het systeem, maar door zijn rijfout liep hij met zijn openstaande vonnissen toch tegen de lamp. Ik denk dat met de huidige techniek, tezamen met een dosis gezond verstand, de criminaliteit op de vervoersstromen eenvoudig is aan te pakken en als het er echt om gaat dan maakt een politieauto die alles aankan, zoals deze Audi A6, je weer tot de baas van de snelweg.

Spic en span

Chris bedankt voor deze leerzame dag en de kennismaking met een mooi stuk gereedschap, dat we na afloop van desurveillance als vanouds afgetankt en weer spic en span voor het bureau neerzetten.