ONderweg ben ik OFFline (Verkeersknooppunt)

Laatst zag ik de grote posters ‘ONderweg ben ik OFFline’ langs de weg staan. Misschien wel niet direct het gewenste effect, maar ik liet de raderen in mijn hersenen direct ‘Online’ draaien. Klopt de term OFFline wel als ik alleen maar mijn telefoon op stil hoeft te zetten? Mag ik dan niet meer handsfree bellen? Mag ik ook niet meer naar het scherm kijken als de telefoon in de houder staat? Voor dat ik het wist was ik de afrit voorbij gereden die ik eigenlijk had moeten nemen.

Mobieltje

Volgens mij is het eind jaren 80 al mis gegaan toe we met veel verbazing zagen dat de wat duurdere zakenlui achter het stuur zaten met een telefoonhoorn aan hun hoofd. Ze plaatsen die hoorn na het gesprek op een enorme accu en liepen daar opvallende mee rond: Zo van: ‘zie mij eens lopen’. Hun aantal was toen nog zo gering dat de verkeersveiligheid nog niet in het geding was. Wisten wij veel dat nog geen 30 jaar later iedereen met zo’n hoorn aan zijn hoofd liep en vooral reed, maar dan met de accu in de hoorn. Het ‘mobieltje’ had al ruim daarvoor het levenslicht gezien.

Onbereikbaar

Wetgeving moest het gebuik indammen door het vasthouden van zo’n apparaat te verbieden. Slimme zet, maar die was maar voor korte duur. We zien nu auto’s rijden met een middenconsole ter grote van twee ipads waarop je niet alleen met je eigen auto kan communiceren maar zelfs met de hele wereld. Daar kan geen campagne tegen op. Een bekende cabaratier was lang verstoken van dit soort apparatuur onder het motto: ‘Je bent pas echt iemand als je onbereikbaar bent!’ Dat had ook een mooie slogan kunnen zijn die ook nog eens het ego streelt.

 Zelfsturend

Waar we eigenlijk op zitten te wachten is de zelfsturende auto. We kunnen dan naar harte lust sms’en, whats-appen, twitteren en zelfs de krant lezen achter het stuur. We tackelen dan niet alleen de afleiding in de auto, want niemand rijdt meer te hard, iedereen houdt voldoende afstand en alle automobilisten stoppen voor rood of de fietser die zich nergens iets van aantrekt. Dan kunnen we onze pijlen als de acties voorbij zijn op deze doelgroep richten en het aantal verkeersdoden drastisch naar beneden brengen.