Koffie? Graag! (Route 2 2016)

Geniet van je koffie.

Maar wel op een veilige manier, aldus Frans Zuiderhoek, woordvoerder van de politie.

Ik zie met enige regelmaat chauffeurs met een kop koffie op het dashboard of in de hand tijdens het rijden. Je ziet dan al voor je wat er zou gebeuren als die kop omgaat. Hete koffie in je schoot, opspringen, ogen van de weg, handen van het stuur… En die koffie komt niet zomaar in die kop. Voordat de hete koffie überhaupt de kans krijgt om in je schoot kan vallen, moet hij ingeschonken worden. Vaak vanuit een thermosfles waarvan de dop tevens de beker is. Om die dop ervan af te krijgen zitten een moment niet de handen, maar de knieën aan het stuur, waardoor snel en adequaat op plotselinge situaties ingrijpen erg lastig wordt. En dan moet het inschenken nog beginnen. De chauffeur die met zijn knieën aan het stuur net zo’n vakman is als met zijn handen moet ik nog tegenkomen.

Ik wil maar zeggen: ik snap dat chauffeurs lange dagen maken en dat de cabine deels een rijdende huiskamer is, maar we weten allemaal dat een ongeluk in een klein hoekje zit. Meer dan tachtig procent van de ongevallen blijkt terug te voeren op menselijk falen. Dat is ook niet zo gek, want techniek wordt zo goed dat het maar heel zelden voorkomt dat daar iets mis mee gaat. Trucks zijn nog nooit zo degelijk geweest. En tegenwoordig vaak zelfs uitgerust met techniek die zoals bij de Actros waarschuwt voor aankomend gevaar, op de rem gaat, of waarschuwt bij ongewenste rijstrookwisselingen. Maar die systemen zijn er voorlopig nog niet om het mogelijk te maken om tijdens het rijden een kopje koffie in te schenken en te drinken. Dat is voorlopig nog toekomstmuziek. De handen horen aan het stuur. Kijk maar naar Tesla. Oktober vorig jaar ontving de Model S een update die autonoom rijden mogelijk maakt, maar je moet je handen aan het stuur houden anders krijg je een waarschuwing. Dat zegt het al: het blijft je verantwoordelijkheid.

Wat dan te doen in het geval van het kopje koffie? Stel het uit tot je eerstvolgende rusttijd. Die tijden zijn er niet alleen om uit te rusten, maar ook om de dingen te doen die je beter niet tijdens het rijden kunt doen. Rustig genieten van een heerlijke bak koffie bijvoorbeeld. En dan weer scherp onderweg, klaar om te reageren op elke situatie die zich voor kan doen.