Extra ogen op de weg (Route 3 2016)

Begin dit jaar startte TVM een test met vijfhonderd vrachtwagens. Niet alleen mat een zwarte doos in de trucks de g-krachten in de cabine, snel accelereren en overhellen van vrachtwagens. Ook werd de helft van de vrachtwagens uitgerust met een op de weg gerichte camera op het dashboard en met een ‘eye tracker’ die op de chauffeur is gericht. Wanneer de zwarte doos meet dat de truck hard remt of een forse stuurbeweging maakt, worden van de beelden van de op de weg gerichte camera de tien seconden voor de ingreep en de tien seconden erna opgeslagen. De eye tracker volgt de irisbewegingen van de chauffeur. Zodra drie seconden of langer geconstateerd wordt dat er niet door de voorruit gekeken wordt, wordt dit opgeslagen en gaat een geluidssignaal in de cabine af.

De proef zorgde voor aardig wat discussie. Dat snap ik best, al blijft mijn standpunt: alles wat jou als chauffeur helpt om ’s avonds weer veilig thuis te komen is een verbetering. Dan ga ik er wel even vanuit dat de privacy van de chauffeur gewaarborgd wordt. Als het goed is filmt die eye tracker niet, maar houdt hij alleen in de gaten of de ogen open en op de weg gericht zijn. Of het te ver gaat om een chauffeur te waarschuwen bij onveilige situaties? Ik denk het niet. Misschien is het wennen, net als dat het even wennen was toen een voertuig voor het eerst geluidssignaal gaf toen de gordel niet om zat. Maar als we met zijn allen streven naar het steeds verder reduceren van het aantal verkeersslachtoffers, dan zal de techniek ons een handje moeten helpen.

Het aantal voertuigen op de weg neemt op dit moment nog steeds toe. Dat zorgt voor meer files, maar dat zorgt er ook voor dat mensen eerder hun bed uitkomen of tot diep in de nacht doorrijden om de spits te vermijden. Dan is apparatuur die je helpt om niet te knikkebollen juist extra waardevol. En wat ook belangrijk is om te beseffen: het mes snijdt aan twee kanten. Als het systeem registreert dat zich door jouw fout een ongeval voordoet is dat erg, maar als een ongeval niet jouw schuld is, maar toch wijzen de vingers jouw kant op, dan is dat ook heel naar. In zo’n geval is zo’n systeem ineens een hele welkome bondgenoot.