Moto Morini 1975
De Moto Morini 350 cc twin is het eerste ontwerp dat Franco Lambertini voor Moto Morini tekende. En hoe mooi het motorblok ook was: Lambertini had er niets meer of minder mee bedoeld dan een kwalitatief hoogwaardige, zuinige en betrouwbare motor voor dagelijks gebruik. Even zo goed kostte zo’n Moto Morini bijna net zoveel als een CB 750. Maar ach, wat Italianen ook maken: het uiterlijk schoon zit ze blijkbaar in de genen geweven.
Filmpje Moto Morini 3,5: https://youtu.be/94C5cPZvd6w?si=SYLDFO0WRFG-fai0
DE PRESENTATIE
De eerste advertentie voor de nieuwe Moto Morini stond in het Italiaanse maandblad Motocyclisme liet duidelijk zien dat de Moto Morini voor ‘alle soorten’ motorrijders was bedoeld. De nieuwe Moto Morini werd op de Motor Tentoonstelling van Milaan in 1971 onthuld. In de jaren daarna, zou deze krachtbron, dankzij zijn modulaire ontwerp (zo waren de cilinders en koppen ‘voor en achter’ uitwisselbaar), verder ontwikkeld worden. Dat resulteerde in twins van 250-500 cc. Om koelingsproblemen van de achterste cilinder te voorkomen was deze 5 cm “opzij” gezet. Dankzij de benen van de berijder, die werken als een spoiler, is de achterste cilinder vaak koeler zijn dan de voorste. Plan gelukt!
ZESBAK
Vanaf het begin van de productie was de Moto Morini 350 V-twin voorzien van:
*Een zesbak (zeer ongebruikelijk in die dagen). Voetversnellingspedaal rechts!
* De volledig elektronische ontsteking (CDI, dus zonder contactpunten) van Ducati.
* Een elektronische toerenteller.
* De aandrijving van de nokkenas door een tandriem.
* De verbrandingskamers in de zuigers. De cilinderkoppen zijn volledig vlak.
* Dit ‘Heron’ systeem komt rechtstreeks uit de autoracerij.
* Een droge platenkoppeling (ook al uit de racerij afkomstig).
*Een electromagnetische benzinekraan.
HET MINPUNTJE
De originele tandriemen van Pirelli zijn blijkbaar niet meer leverbaar. Vervangende industriële exemplaren hebben een veel korte levensduur. Een voordeel van de Heron constructie waarbij de verbrandingsruimte in de koppen van de zuigers zit is dat de kleppen loodrecht op de zuigers staan en geen schade aanbrengen, mocht het riempje onverhoopt een keer breken. Dit riempje is eenvoudig te vervangen met het juiste gereedschap.
1975
Deze Moto Morini stamt uit 1975 en heeft een origineel Nederlands kenteken. Het frame, tank en andere onderdelen zijn onlangs opnieuw gespoten. De vorige eigenaar heeft het voorwiel voorzien van een schijfrem en een snelle nokkenas. De trommelrem en daarbij behorende onderdelen zijn nog aanwezig om de motor weer origineel te maken. Door het ontbreken van de trommelrem met aandrijving voor de snelheidsmeter is (tijdelijk) een snelheidsmeter aangebracht met GPS. Deze meter geeft daardoor anoloog de exacte snelheid aan. De twin verkeert in uitstekende staat en staat te koop, maar geeft eigenlijk teveel plezier om deze weg te doen.