MGB RD-NN-92
De MGB tourer is in Groot Brittannië geproduceerd voor Amerika. Om die reden zitten er drie ruitenwissers op, rubber bumpers en verlichting aan de zijkant. Origineel zat er ook een katalysator op. Dat was in die tijd al verplicht voor auto's in de VS. In 1997 is de MG van California naar NL geëxporteerd en in 2000 door mij aangeschaft. Met de vervanging van de carburateur is de katalysator verwijderd en loopt de auto een stuk zuiniger. Gemiddeld 1 op 12. De gele kleur is origineel. In de laatste productiejaren zijn de MGB's in fancy kleuren gespoten. Bij de gedeeltelijke restauratie in 2009 is de auto opnieuw in de originele kleur gespoten,
voorzien van lichtmetalen wielen en een sportstuur. De auto is APK goedgekeurd en tegen de getaxeerde waarde van 11500 euro verzekerd. Voor dit bedrag is de auto ook te koop 😀.
Aangezien deze auto van 1979 is heeft deze wel een specifieke gebruiksaanwijzing:
Starten
Bij een koude start is het noodzakelijk om kort gebruik te maken van de choke (links op het dashboard). De auto is voorzien van een startonderbreker, deze zit achter de passagiersstoel. Steek de rode plastic sleutel in het slot en draai de sleutel naar beneden. Alleen in deze stand kan de auto worden gestart. De spanning mag tijdens het draaien van de motor er niet afgehaald worden met de startonderbreker, dit levert een piekspanning op die de elektrische apparatuur kan beschadigen.
Schakelen
De MG is voorzien van een vier versnellingen zonder overdrive. De achteruit zit naast de 2e versnelling.
Verstellen van de stoelen
De stoelen kunnen voor en achteruit door de handle onder bij de geleiderail in te drukken en ingedrukt te houden tijdens het naar voren of achteren bewegen van de stoel. De leuning kan naar voren en achteren worden bewogen door de ronde knop aan de zijkant van de stoel te draaien (gaat wat zwaar).
Sluiten van het dak
Haal het dak achter de stoelen vandaan en klap het volledig open. Haak de metalen plaat, die onder het achterraam van de kap zit, achter de twee chromen haken op de carrosserie tussen het compartiment en de kofferbak. Schuif aan beide zijden de haakjes in de daarvoor bestemde openingen achter de portieren. Druk de drukknoppen vast op de carrosserie. Klem het dak eerst aan de rechterzijde vast op de bovenkant van de voorruit en daarna aan de linkerzijde. Let op dat de lusjes met drukknop op de hoeken niet tussen het dak en de bovenkant van het raam komen te zitten. Maak daarna de lusjes vast op de hoeken aan de bovenzijde van de voorruit. Duw aan de binnenzijde van de kap de beugel naar achteren om het dak te spannen. Deze beugel kan worden vastgezet met de aanwezige klittenbandconstructie. De rand rondom de ramen van de portieren zit bij een gesloten kap aan de binnenkant van het raam. Als de kap met de deuren open wordt gesloten dan gaat dit vanzelf, anders even het raam naar beneden draaien, deur iets openen en het raam weer naar boven draaien en deur sluiten.
Openen van het dak en opbergen
Maak het klittenband (eventueel) van de beugel aan de binnenkant los. Haal de beugel naar voren om de spanning van het dak te halen. Maak de lusjes op de hoeken van de voorruit los. Klik de twee beugels aan de bovenzijde van de voorruit los. Trek de drukknoppen op de carrosserie los. Maak de haakjes achter de portieren los. Haal de onderzijde van de achterzijde van de kap achter de chromen haken vandaan. Leg het achterraam op de bovenzijde van de kap. Vouw de twee zijraampjes eronder en laat de kap onderbegeleiding van de hand achter de stoelen zakken. Het is van belang dat er zowel in het achterraam als in de zijramen geen vouwen zitten om beschadiging van de doorzichtige gedeelten van de kap te voorkomen.
Gordels
In de auto zitten driepuntgordels die officieel niet in de auto hoeven te zitten. Staat ook op kentekenbewijs. Nu ze er inzitten dienen ze officieel wel gedragen te worden.
Afsluiten portieren en kofferbak
De portieren hoeven niet afgesloten te worden. De kans dat de kap wordt opengesneden om binnen te komen is niet ondenkbaar, dus heeft afsluiten geen zin. Waardevolle spullen kunnen in de kofferbak worden gelegd en afgesloten met het kleine sleuteltje dat aan de contactsleutel zit. In de koffer ligt een stuurslot dat eventueel bij langdurig achterlaten van de auto op het stuur kan worden aangebracht met de stersleutel.
Bij uitstappen niet aan de voorruit optrekken
De voorruit is onlangs vernieuwd. Graag bij het uitstappen niet aan de voorruit optrekken. Hierdoor kan extra spanning op de ruit ontstaan, waardoor er mogelijk een barst ontstaat.
Openen dashboardkastje
De drukknop en het slotje van het dashboardkastje werken niet altijd goed. Duw de onderste rand van kastje naar beneden om het te openen. Met een forse duw kan het kastje weer gesloten worden. In het kastje liggen cassettebandje met muziek uit de jaren 70 - 80.
Openen motorkap
Links onder het dashboard zit een trekknop om de motorkap te openen. De motorkap springt dan omhoog en dient er bij het slot aan de voorzijde van de motorkap nog een handle teworden ingedrukt om de motorkap volledig te openen. De motorkap blijft in een vergrendeling staan als deze volledig openstaat.
Sluiten motorkap
Bij het sluiten van de motorkap dient er een klein knopje in de stang te worden ingedrukt om motorkap weer naar beneden te laten gaan. Sluiten kan door deze licht in het slot te laten vallen of de motorkap licht aan te drukken.
Openen kofferdeksel
Als het slot in verticale stand staat is het kofferdeksel niet gesloten. In horizontale stand wel. Bij het openen blijft het kofferdeksel openstaan. Voor het sluiten dient er een klein knopje te worden ingedrukt in de stang, die het kofferdeksel omhoog houdt. In de kofferbak ligt de originele krik in een zwarte zak, het reservewiel, een kruissleutel, sleepkabel, petjes, paraplu, een plaid, veiligheidsvestjes, een gereedschapstas en deze handleiding. De kleine flesjes water mogen opgedronken worden. In de grote tas zit de gevarendriehoek, startkabel, koelvloeistof en het mapje met een kopie van het kentekenbewijs en het originele APK-rapport. In het kleine tasje zit wat gereedschap. Let op bij het sluiten van het kofferdeksel om in de stang het knopje in te drukken!
Sluiten kofferdeksel
Druk het kleine knopje in in de stang die het kofferdeksel omhoog houdt!
Instrumenten dashboard Niet alle klokjes op het dashboard werken naar behoren. De brandstofmeter blijft met draaiende motor heel lang op 'vol' staan. Als de motor niet draait en het contact aanstaat geeft deze wel de juiste inhoud van de tank aan. De snelheidsmeter geeft de snelheid en de afstand in mijlen aan (1,6 km). In de binnenring staan wel km/u, maar die zijn vrij onnauwkeurig. Globaal rijdt de MG in de vierde versnelling, bij 1000 toeren 50 km/u, 2000 toeren 80 km/u, 3000 toeren 100 km/u. Op de snelheidsmeter zijn stickertjes aangebracht meT de exacte snelheden. Het tijdklokje is vervangen door een exemplaar op batterijen. De oliedrukmeter werkt naar behoren. De ventilatoren voor de koeling van de radiator gaan pas in werking als de temperatuurmeter het rode gebied nadert.
Antenne
De antenne kan worden uitgeschoven met het inbussleuteltje dat in de middenconsole ligt. Inschuiven kan met de hand door de antenne in te duwen.
Radio
De bassen en hoge tonen kunnen na het omdraaien van de startonderbreker weer ingeschakeld worden door op bas te drukken en dan met plus te verhogen en door op treble tedrukken en met plus te verhogen, waardoor er een beter geluid hoorbaar is.
Brandstof
Zoals eerder gemeld rijdt de auto op 98 ongelood (E5). Dit is om te voorkomen dat de motor gaat 'pingelen' en uiteindelijk motorschade zal opleveren. Bij het aftanken zal de pomp snel afslaan door de positie van de vulopening. Om de tank volledig vol te krijgen zal meerdere keren het tanken te worden hervat. Kijk met ingeschakeld contact en zonder draaiende motor of de meter 'vol' aangeeft. De wijzer van de meter staat dan voorbij het streepje bij de ‘F’. In Driebergen kan bij BP worden getankt op de Hoofdstraat tegenover de AH of bij Argos tussen Doorn en Driebergen of bij het station Driebergen-Zeist aan de Odijkerweg.
Carkit met universele aansluitingen
De MG is voorzien van een carkit met een extra aansluiting om een telefoon aan te sluiten met meerdere stekkertjes. Voor de exacte snelheid en het meten van afstand is de app van Rally Tripmaster een aanrader.
Veel rijplezier met de MGB en heeft u nog vragen? Bel of app gerust!
Frans Zuiderhoek +316 186 555 54
De geprinte versie van deze gebruiksaanwijzing ligt ook in de kofferbak van de MG.