MGB FX-VX-16
Deze MGB tourer is in Groot Brittannië geproduceerd voor Amerika. Om die reden zitten er drie ruitenwissers op, rubber bumpers en verlichting aan de zijkant. Origineel zit er ook een katalysator op. Dat was in die tijd al verplicht voor auto's in de VS. In 1993 is de MG van California naar NL geëxporteerd en in 2025 door mij aangeschaft. De witte kleur, Glacier White, is origineel. De stoelen zijn met leer bekleed en de MG is voor zien van een sportstuur. In juli 2025 zijn er nieuwe 4-seizoenen banden gemonteerd.
De auto is APK goedgekeurd en tegen de getaxeerde waarde van 12000 euro verzekerd. Voor dit bedrag is de auto ook te koop 😀.
Aangezien deze auto van 1979 is heeft deze wel een specifieke gebruiksaanwijzing:
Starten
Bij een koude start kan er gewoon gestart worden. De carburateur is voorzien van een automatische choke. De auto is voorzien van een startonderbreker. De afstandsbediening zit aan de contactsleutel. Als het rode lampje op het dashboard brandt, druk dan voor het starten op de knop.
Schakelen
De MG is voorzien van een vier versnellingen zonder overdrive. De achteruit zit naast de 2e versnelling.
Verstellen van de stoelen
De stoelen kunnen voor en achteruit door de handle naast de geleiderail in te drukken en ingedrukt te houden tijdens het naar voren of achteren bewegen van de stoel. De leuning kan naar voren en achteren worden bewogen door chromen handle aan de zijkant van de stoel te bewegen.
De leuning kan ook volledig naar voren worden gehaald door een zwarte rond knop aan de zijkant van de stoel naar voren te drukken. Zelfde kant als de stoelverstelling.
Sluiten van het dak
Haal het dak achter de stoelen vandaan en klap het volledig open. Haak de metalen plaat, die onder het achterraam van de kap zit, achter de twee chromen haken op de carrosserie tussen het compartiment en de kofferbak. Schuif aan beide zijden de haakjes in de daarvoor bestemde openingen achter de portieren. Druk de drukknoppen vast op de carrosserie. Duw het dak daarna iets naar achteren en klem het dak vast op de bovenkant van de voorruit. Zet de zonnekleppen eerst in de lengterichting. Let op dat de lusjes met drukknop op de hoeken niet tussen het dak en de bovenkant van het raam komen te zitten. Deze lusjes hoeven niet vastgemaakt te worden (kan je alleen maar vergeten bij het openen van het dak). Duw aan de binnenzijde van de kap de beugel naar achteren om het dak te spannen. De rand rondom de ramen van de portieren zit bij een gesloten kap aan de binnenkant van het raam. Als de kap met de deuren open wordt gesloten dan gaat dit vanzelf, anders even het raam naar beneden draaien, deur iets openen en het raam weer naar boven draaien en deur sluiten.
Openen van het dak en opbergen
Haal de beugel naar voren om de spanning van het dak te halen. Maak de lusjes op de hoeken van de voorruit los. Klik de twee beugels aan de bovenzijde van de voorruit los. Maak de haakjes achter de portieren los. Haal de onderzijde van de achterzijde van de kap achter de chromen haken vandaan. Leg het achterraam op de bovenzijde van de kap. Vouw de twee zijraampjes eronder en laat de kap onder begeleiding van de hand achter de stoelen zakken. Het is van belang dat er zowel in het achterraam als in de zijramen geen vouwen zitten om beschadiging van de doorzichtige gedeelten van de kap te voorkomen. Maak het dak vast aan de twee banden en laat deze over de sluitingen heenlopen, zodat deze niet trillen tijdens het rijden.
Gordels
In de auto zitten heupgordels die officieel niet in de auto hoeven te zitten. Staat ook op kentekenbewijs. Nu ze er inzitten dienen ze officieel wel gedragen te worden.
Afsluiten portieren en kofferbak
De portieren hoeven niet afgesloten te worden. De kans dat de kap wordt opengesneden om binnen te komen is niet ondenkbaar, dus heeft afsluiten geen zin. Waardevolle spullen kunnen in de kofferbak worden gelegd en afgesloten met het kleine sleuteltje dat aan de contactsleutel zit.
Bij uitstappen niet aan de voorruit optrekken
De voorruit is onlangs vernieuwd. Graag bij het uitstappen niet aan de voorruit optrekken. Hierdoor kan extra spanning op de ruit ontstaan, waardoor er mogelijk een barst ontstaat.
Inhoud dashboardkastje en middenconsole
In het kastje liggen cassettebandje met muziek uit de jaren 70 - 80 en een parkeerschijf. In de middenconsole liggen de sleutels voor het dashboardkastje en antenne.
Openen motorkap
Links onder het dashboard zit een trekknop om de motorkap te openen. De motorkap springt dan omhoog en dient er bij het slot aan de voorzijde van de motorkap nog een handle teworden ingedrukt om de motorkap volledig te openen. De motorkap blijft in een vergrendeling staan als deze volledig openstaat.
Sluiten motorkap
Bij het sluiten van de motorkap dient er een klein knopje in de stang te worden ingedrukt om motorkap weer naar beneden te laten gaan. Sluiten kan door deze licht in het slot te laten vallen of de motorkap licht aan te drukken.
Openen kofferdeksel
Als het sleutelgat in verticale stand staat is het kofferdeksel niet gesloten. In horizontale stand wel. Bij het openen blijft het kofferdeksel openstaan. Voor het sluiten dient er een klein knopje te worden ingedrukt in de stang, die het kofferdeksel omhoog houdt. In de kofferbak ligt de originele krik in een grijze tas, het reservewiel, een kruissleutel, petjes, paraplu, een plaid, veiligheidsvestjes, een gereedschapstas en deze handleiding.
De kleine flesjes water mogen opgedronken worden. In de grijze tas zit de gevarendriehoek, koelvloeistof. Het mapje met het kentekenbewijs, groene kaart en tankpas ligt onder de verbanddoos en het plaid. In het kleine tasje in het reservewiel zit wat gereedschap. Let op bij het sluiten van het kofferdeksel om in de stang het knopje in te drukken!
Sluiten kofferdeksel
Druk het kleine knopje in in de stang die het kofferdeksel omhoog houdt!
Instrumenten dashboard De instrumenten werken naar behoren. In de binnenring van de snelheidsmeter staan de kilometers. Er zijn ook nog stickers aangebracht met de juiste snelheid in kilometers.
Antenne
De antenne kan worden uitgeschoven met het platte sleuteltje dat in de middenconsole ligt. Inschuiven kan met de hand door de antenne in te duwen.
Radio
De radio is voorzien van een cassettespeler. Jaren 70/80 bandjes liggen in het dashboardkastje.
Brandstof
Zoals eerder gemeld rijdt de auto op 98 ongelood (E5). Dit is om te voorkomen dat de motor gaat 'pingelen' en uiteindelijk motorschade zal opleveren. Bij het aftanken zal de pomp snel afslaan door de positie van de vulopening. Om de tank volledig vol te krijgen zal meerdere keren het tanken te worden hervat. Kijk met ingeschakeld contact en zonder draaiende motor of de meter 'vol' aangeeft. De wijzer van de meter staat dan voorbij het streepje bij de ‘F’. In Driebergen kan bij BP worden getankt op de Hoofdstraat tegenover de AH of bij Argos tussen Doorn en Driebergen of bij het station Driebergen-Zeist aan de Odijkerweg.
Carkit met universele aansluitingen
De MG is voorzien van een carkit met een extra aansluiting om een telefoon aan te sluiten met meerdere stekkertjes. De aansluiting voor deze stekkertjes kan in het apart aangebrachte stopcontact onder het dashboard worden aangesloten. Voor de exacte snelheid en het meten van afstand is de app van Rally Tripmaster een aanrader.
Veel rijplezier met de MGB en heeft u nog vragen? Bel of app gerust!
Frans Zuiderhoek +316 186 555 54
De geprinte versie van deze gebruiksaanwijzing ligt ook in de kofferbak van de MG.