Stikstofcrisis: Stof tot nadenken (2019)
Ik heb het allemaal mee mogen maken: Geen maximum snelheid, 100 km/uur, 120 km/uur, 130 km/uur en weer terug naar 100 km/uur - overdag dan wel te verstaan. In 1972 behaalde in mijn rijbewijs, maar haalde met mijn Mini geen hoge snelheden, ondanks dat je net zo snel mocht rijden op de snelweg als je wilde. Toen ik in april 1974 van de politieschool kwam was in Nederland een maximum snelheid van 100 km/uur ingevoerd, ingegeven door de oliecrisis in 1973, maar gemotiveerd om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen.
Porsche Rijkspolitie
Toen ik na de verkeersschool in oktober 1974 mij daadwerkelijk met de Rijkspolitie Porsche op de autosnelweg begaf, keken we niet zo nauw als het om hard rijden ging. Als iemand 40 kilometer of meer te hard reed dan schroomden we niet om de pen ter hand te nemen, maar daaronder was een norse blik in de richting van de overtreder al voldoende om het gaspedaal los te laten.
Verkeersdoden
Toch liep het aantal verkeersdoden gestaag terug van meer dan 3000 in 1973 tot 570 in 2013 en 2014. Dat kwam ook door maatregelen als verscherping van de alcolholwetgeving (‘glaasje op, laat je rijden’) invoering van de draagplicht van de autogordel en de steeds modernere auto met gescheiden remsysteem, abs, airbags en noem maar op. Snelheidssignalering waarschuwde tijdig voor een naderende file en was veel effectiever - en altijd aanwezig - dan de ‘staartbeveiliging’ met een Porsche van de politie. Maar ook het aantal files nam toe en als je stilstaat kan je niet botsen! Inmiddels is het aantal verkeersdoden weer aan het oplopen en bedroeg in 2018 678. Afgezien van het persoonlijke leed is hiermee een schadebedrag gemoeid van 14 miljard euro per jaar!
Flitsmeisters
Gaat deze verlaging van de maximum snelheid naar 100 km/uur helpen de stikstofcrisis te bestrijden? Ik ben bang van niet met deze overheidsmaatregel. Het is eigenlijk een halve maatregel, want na 19.00 uur mag je het gaspedaal weer intrappen tot 130 km/uur en de politie heeft al aangekondigd niet meer te controleren dan ze nu al doen. Met de Flitsmeisters en de op de radio aangekondigde snelheidscontroles zou je wel heel dom zijn als je op die controlelocaties nog te hard rijdt. Tussen 06.00 en 19.00 mag je sowieso blij zijn als je de 100 km/uur haalt, met name in de randstad.
Bouwsector heeft haast
Het zou veel verstandiger en duidelijker zijn om weer terug te gaan naar de situatie van 6 februari 1974. Met 1 pennenstreek in het RVV is het geregeld en hoeft de minister van I&W geen borden te vervangen, zoals ze onlangs verzuchtte. Ze hoeft ze dan alleen nog maar weg te halen! Dat kan bij wijze van spreken in 1 nacht worden gerealiseerd, desnoods met een lege cementzak er over heen. Als ik de bouwsector mag geloven dan is er voor hen haast geboden om niet helemaal stil te vallen. Over snelheid gesproken!
Tip van Frans
Blijft de pennenstreek uit, dan heb ik een tip voor degene die toch 130 wil rijden: Je kan namelijk op iedere snelweg invoegen met 130 km/uur! Tussen het bord autosnelweg (A1) voor de toerit en het eerste bord met een snelheidsbeperking op de snelweg zelf, is deze maximum snelheid overal van kracht.
Nu en straks ook overdag!