SNORFIETSEN EN 4-WIELIGE BROMMERS (2019)

Na twee maanden waarschuwen zijn de snorfietsers die zich in Amsterdam toch op het fietspad een weg banen door de fietsers af en toe de klos. Zo ook een bekende politicus die met zijn nieuwe partij vriend en vijand verraste tijdens de verkiezingen van de Provinciale Staten . Hij koos er voor om op fietspad te rijden samen met zijn duopassagier, terwijl het onderbord toch duidelijk aangaf dat de snorfiets niet was toegestaan. Of was hij net zo berekenend als voor de verkiezingen? Was hij namelijk zonder helm op de rijbaan gaan rijden dan hadden ze een dubbele boete van 95 euro te pakken + de onvermijdelijke administratiekosten van 9 euro per gedraging zoals dat zo mooi heet in de Wet Mulder. Nu kostte het hem maar de helft! Wie het weet mag het zeggen! Op Twitter melden zich ook ‘gedupeerden’ van de nieuwe Amsterdamse maatregelen. Ondanks twee maanden begeleiden en waarschuwen van en door verkeersregelaars beroept een ieder zich op onduidelijkheid. Ik weet zeker dat als op het onderbord staat dat de snorfietser die zich met helm op zich op de rijbaan begeeft 104 euro krijgt, de bodem van de gemeenteschatkist binnen afzienbare tijd zichtbaar zou zijn.
Nog zo’n Amsterdams dingetje. Het vierkante zwarte karretje à raison van 14.000 euro (naam bekend bij de redactie) gaat door het leven als invalidenvoertuig, terwijl de bezitter of berijder daarvan dat allerminst is.
Je ziet ze dan ook overal: Op de weg, op het fietspad, het voetpad, zelfs in het voetgangersgebied! De rechter deed onlangs nog een uitspraak dat ze niet op de stoep mochten parkeren, maar daar trekt de doorsnee Amsterdammer zich niets van aan. Ze staan dan ook nog steeds compleet met verlengsnoer zodanig op de stoep dat een echte invalide er niet meer langs kan met zijn of haar rolstoel. De importeur mailde mij of ik de agent of de agenten die de eigenaren van deze karretjes het leven zuur maakten, door ze op te schrijven omdat ze zonder kenteken reden kon, stoppen.
Uit mijn onderzoek bleek dat de Hoge Raad in het verre verleden al een keer een uitspraak had gedaan dat deze vierwieler een brommobiel is en een kenteken moet hebben. Als deze 4-wielige brommer is aangepast aan de handicap van de berijder en deze ook persoonlijk achter het stuur zit,  dan hoeft dat niet en volstaat een verzekeringsplaatje. Onlangs waren naar aanleiding van de uitspraak van de rechter dat parkeren op de stoep hiermee niet was toegestaan, kamervragen gesteld. In het antwoord van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kwam deze uitspraak ook weer naar voren, maar ook dat de minister in gesprek zou gaan met de fabrikant en importeur om hun klanten op een juiste wijze voor te lichten over de status van hun product.
Ik bracht dit antwoord onder de aandacht van mijn vragensteller en heb sindsdien niet meer van hem vernomen. ‘Ze zouden het in beraad nemen’. Ben benieuwd of het vervoermiddel met verzekeringsplaatje nog voor mijn pensioen uit het straatbeeld is verdwenen. Die datum nadert nu snel als het pensioenakkoord wordt doorgevoerd. Dat is namelijk voor mij acht maanden eerder!

NB. De vierwielige bromfietsen zijn inmiddels verplicht op een blauwe kentekenplaat van een snorfiets te voeren. De gemeente Amsterdam heeft voor de bezitters een regeling in het leven geroepen dat zij tegen betaling een vergunning krijgen waarmee ze in de hele stad op reguliere pe

 
E-mailen
Instagram