Mobiliteit als vrije tijd (2021)
Uw columnist is eind 2020 met pensioen gegaan na 47,5 politiejaren. Bijna 30 jaar besteedde hij aan mobiliteit. Het daarom niet zo verwonderlijk dat hij zijn vrije tijd nu besteedt aan mobiliteit. Naast vrijwilligerswerk op de bel- en buurtbus brengt hij ook tegen een onkostenvergoeding auto’s van o.a. Leasebedrijven naar klanten.
Zo ook op een vrijdag (het was niet eens de 13e!).Het leasebedrijf was snel gevonden in Breukelen, echter de Peugeot 108 niet. Gelukkig kon de auto wel worden gevonden aan de opvallende blauwe kleur tussen de 200 andere lease-auto’s op het terrein. Twee uur later reed ik een boerenerf op buiten Haaksbergen. Na een minuut of vijf kwam er een dame naar buiten, die naar later bleek de leaserijder te zijn. ‘Ik had u wel aan zien komen, maar dacht: Die is niet voor mij! Ik heb namelijk een Toyota Aygo besteld en weet niet of ik deze wel wil hebben. Ik ga dat even met mijn werkgever overleggen.” Ik liet haar de opdrachtbon zien, waar toch echt deze driecilinder op stond vermeld. “Nou dan teken ik maar,” zei ze naar een diepe zucht. De opdracht was dus voltooid, maar de reis terug naar Driebergen nog niet. De dame was zo vriendelijk om mij bij een bushalte af te zetten.
Ik kwam echter al snel tot de ontdekking dat deze bus niet in de juiste richting ging. Op de provinciale weg waar ik stond ging de bus naar Enschede, terwijl mijn bestemming Borculo zou moeten zijn. Die bushalte stond echter op de andere provinciale weg langs Haaksbergen, zo’n twintig minuten lopen! Gelukkig gaan die bussen maar om het half uur en was ik ruim op tijd en kon ik mijn boterhammen opeten, want met een mondkapje op in het OV kan dat niet meer! Na een overstap in Borculo vervolgde ik mijn reis naar station Varsseveld. In het boemeltje naar Arnhem kwam direct de melding dat de reis in Doetinchem eindigde in verband met een aanrijding. De bus naar station Arnhem stond gelukkig op mij te wachten en kwam ik daar na totaal ruim 2,5 uur aan. Ik had 5 minuten om de trein te halen en rende het station in. Alle poortjes die ik zag stonden echter op rood en kon ik gelukkig nog door een poortje van mindervaliden inchecken.
Thuis aangekomen keek ik nog eens op het reisverloop met mijn OV-chipkaart:
1. Op station Arnhem Centraal ingecheckt bij Arriva, terwijl op de lijn naar Varsseveld het treinverkeer nog steeds was ontwricht.
2. Op mijn aankomststation Driebergen ook ingecheckt!
Met andere woorden: Twee keer 20 euro in rekening gebracht; dat leverde wat extra administratieve handelingen op! Op een reis van 8 uur voor het wegbrengen van 1 driecilinder is dat natuurlijk peanuts.